Structuur aanbrengen depressie
Depressie

Structuur bij depressie + gratis voorbeeld dagplanner printable!

Iets waar ik altijd erg goed op ga is structuur. Zodra dat wegvalt merk ik dat ik langzaam aan ook wegglij in de depressie. Ik gebruik nu sinds 2 jaar de Structuur junkie planner, en voor mij werkt dat perfect. Tuurlijk heb ik nog steeds wel eens dagen waarbij het me niet lukt om structuur aan te brengen bij mijn depressie omdat ik simpelweg geen puf heb. Maar over het algemeen lukt het me steeds beter de structuur aan te houden tijdens de depressie en heb ik een mooi voorbeeld voor je. Ik deze blog neem ik je graag mee in hoe ik mijn week plan, en vind je een -door mij gemaakte- gratis dagplanner printable.

Structuur bij depressie
Mijn Structuurjunkie planner en notitieboek

Waarom is structuur belangrijk bij depressie?

De reden dat structuur belangrijk is bij depressie is niets anders dan grip houden op je leven. Als jij op vaste tijden opstaat, eet, met de hond gaat wandelen of doucht, zorg je voor regelmaat. Op die manier zorg je goed voor jezelf en zorg je ervoor dat je niet wegzakt in de depressie. Al is het ook heus niet erg als het een dag niet lukt!

Een mens heeft nou eenmaal houvast nodig in zijn leven. Dus zet je wekker (en dat hoeft echt niet om 6.30 als dat niet nodig is), pak je planner erbij en noteer afspraken. Die afspraken kunnen ook afspraken met jezelf zijn. Dat je even wilt stofzuigen bijvoorbeeld, of de was opvouwen. Of even lekker wandelen. Allemaal prima.

Wat is een goede dag structuur bij depressie?

Aangezien het best lastig kan zijn om tijdens je depressie een goede dag structuur voor jezelf te bepalen heb ik hieronder drie tips voor je, en verderop een voorbeeld van een dagplanner.

  • Zorg voor een goede nachtrust.
    Ja, dahaag, die is lekker makkelijk! Ik weet het, het kan enorm lastig zijn om 8 uur slaap te krijgen. Maar als je op (vaste) tijden naar bed gaat en opstaat begin je de dag al uitgerust. Probeer een half uur voor je naar bed gaat je telefoon weg te leggen en even te lezen.
  • Zorg voor een ochtend- en avondroutine.
    Met een ochtend- en avondroutine zorg je voor een duidelijke start en eind van de dag. Was je gezicht en poets je tanden, neem eventueel een douche. Maar een lekker ontbijt voor jezelf en wandel of fiets naar je werk. Even letterlijk in beweging komen dus.
  • Plan je week.
    Ik zal iets verderop in dit artikel een voorbeeld geven van hoe ik mijn week plan. Probeer alles wat je maar kunt te bedenken in je planning te zetten, zo heb je houvast. En hoe heerlijk is het om elke keer als je iets gedaan hebt het af te kunnen strepen!
Structuurjunkie planner

Hoe ik mijn week plan

Ik plan dus altijd in mijn papieren Structuurjunkie planner. Mijn planner is ongedateerd, dus ik vul zelf de data in. Verder gebruik ik soms ook kleurtjes zodat het wat overzichtelijker is wanneer ik wat moet doen. Er zijn ook planners mét data als je dat makkelijker vindt. Daarnaast gebruik ik ook het notitieboek, voor alles wat ik even kwijt moet.

Maaltijd plannen is iets wat ik op zondag doe. We hebben HelloFresh recepten liggen en daar kies ik er meestal 2-3 van uit. Voor de rest kijk ik wat er nog in de vriezer ligt of in de kelderkast. Dan plan ik alle afspraken van de week in. Ook de dagen dat ik Eefje naar de opvang breng en haal zet ik er in. Dit is reistijd, tijd die ik dus niet ergens anders voor kan gebruiken.

Mijn ingevulde Structuurjunkie planner

Werkplanning & me-time

Daarna de lunchpauze, ook iets waar ik steevast een uur voor uit trek. Een uur voor ons drieën om even fijn samen te eten. Vervolgens ga ik aan de slag met de werkplanning. Zijn er deadlines? Welke opdrachten moet ik doen? En ik plan 3x 4 uur in voor mijn werk bij het ROC. Daar ben ik gelukkig vrij flexibel in, dus daar omheen plan ik mijn eigen werk. En soms vind ik het lekker om in de avond nog wat te werken.

Iets waar ik ook goed op ga is het inplannen van wat me time. Klinkt wat vaag misschien, maar ik bedoel daar niets anders mee dan wanneer ik wil douchen, een masker neem, of mijn gezicht lekker wil scrubben. Ook dat zet ik in de planner. Voor mijzelf zorgen is vaak een van de eerste dingen die ik laat vallen als het wat minder gaat. Dat en als ik niet meer goed op woorden kan ken, dus wolken in mijn hoofd heb, zijn de eerste tekenen aan de wand.

Mocht je nu helemaal geïnspireerd zijn heb ik iets leuks voor je. Ik heb een downloadbare dagplanning gemaakt, die je kunt printen en invullen! Je kunt hem bijvoorbeeld gebruiken als voorbeeld om structuur tijdens je depressie te creëren. Klik op de button hieronder om hem te downloaden.

Heb jij nog tips voor een goede structuur bij depressie?

Lees ook: Alles goed speelkaarten; en tool om psychische kwetsbaarheid bespreekbaar te maken
Lees ook: Review
| Het grote depri doe boek

Liefs,
Nienke

Voel je je somber, leeg en eenzaam? Wellicht zijn dit symptomen van een depressie. Kijk op 113.nl/depressie voor informatie en hulp bij depressie. 


DISCLAIMER | Sommige linkjes in dit artikel zijn affiliate links. Wanneer jij iets koopt via deze link krijg ik een klein percentage van de uiteindelijke koop. Dit kost jou niets extra, maar helpt mij wel om mijn blog in stand te houden

Misschien vind je dit ook leuk...

6 Comments

  1. Ik ben er ook van overtuigd dat structuur ontzettend veel voordelen heeft.
    Zo krijg je stilaan weer controle over de zaken en dat geeft gemoedsrust.
    Bij mij heeft een goed dag/nacht ritme me veel geholpen.

    1. Absoluut! Een goed dag en nacht ritme doet ook erg veel inderdaad.

  2. Wat een handige tips geef je. Zo te zien kan deze planner goed helpen om een fijne structuur te creeren

  3. […] vrijgemaakt en als klap op de vuurpijl maak je ook nog eens gelukshormonen aan! En dat hoef je deze Mama met een Wolkje geen twee keer te […]

  4. Goede tips. Inderdaad is structuur wel belangrijk. Tijdens mijn depressies ben ik de structuur ook altijd kwijt geweest waardoor ik helemaal niet meer wist hoe ik mijn dag in zou moeten vullen en waardoor ik eigenlijk alleen maar voor de tv zat of in bed lag. Nu langzaamaan gaat het beter ook doordat ik nu fulltime werk en mijn dag daardoor dus al voor een deel gevuld wordt.

    1. Wat fijn dat het langzaam aan beter met je gaat. Structuur en ritme kan inderdaad veel betekenen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *