Boekhouding als blogger
Lifestyle

Je boekhouding op orde als blogger

Inmiddels ben ik alweer anderhalf jaar ondernemer. Ik blog en schrijf graag, dat is wat ik het liefste doe. Maar, zodra je ondernemer bent komt er nog een taak bij. De boekhouding! Niet per se het leukste karwei, maar wel een erg belangrijk onderdeel van je bedrijf. Benieuwd wat er allemaal komt kijken bij een goede boekhouding? In deze blog lees je waar je op moet letten.

De administratie opzetten

Zodra je de deur uitloopt met dat felbegeerde KvK papier is het officieel. Je bent ondernemer! Vanaf dat moment is het belangrijk om een goede administratie op te zetten. Dit is wettelijk verplicht, en je moet aan bepaalde eisen voldoen. Om zo goed mogelijk van start te gaan is het handig om een boekhoudprogramma aan te schaffen. Zoek maar eens op ‘boekhouden ZZP‘ op Google, en je vindt een hele lijst met handige programma’s.

De basis van je zakelijke administratie

Zorg er ook voor dat je een zakelijke rekening opent. In de meeste boekhoudprogramma’s kun je die rekening koppelen met je boekhouding waardoor je alles overzichtelijk hebt. Voor je zakelijke administratie moet je een aantal basisgegevens hebben:

  • het grootboek
  • de debiteurenadministratie, dit zijn de klanten van wie jij nog geld krijgt
  • de crediteurenadministratie, dit zijn leveranciers of klanten aan wie jij nog geld moet geven
  • de in- en verkoopadministratie
Zakelijke administratie opzetten

Aftrekposten als ondernemer

Als ondernemer kun je gebruik maken van een aantal fiscale voordelen. Zo is er een zelfstandigenaftrek, waarmee je jouw belastbaar inkomen kunt verlagen. De startersaftrek, waarmee je in totaal drie keer in de eerste vijf jaar een bedrag van je winst mag aftrekken. Wil je meer weten over de verschillende aftrekposten? Bekijk dan de site van de Belastingdienst. Hier vind je alle informatie over aftrekposten, tips om te starten als ondernemer en overige informatie.

Het is ook verstandig om je uren bij te houden. Wil je in aanmerking komen voor de zelfstandigen- en startersaftrek dan moet je namelijk voldoen aan het urencriterium. Je moet dan minimaal 1225 uren besteden aan je onderneming én meer dan 50% van de gewerkte tijd aan je onderneming besteden. Ook je uren kun je in de meeste boekhoudprogramma’s bijhouden.

Tips voor een goede boekhouding

Om je boekhouding zo overzichtelijk mogelijk te houden is het verstandig om wekelijks een moment in te plannen om alle facturen, bonnen en offertes te verwerken. Je kunt vaak een foto maken van je bonnen en die vervolgens uploaden in je boekhoudprogramma. Handig, want zo kun je ze gelijk verwerken. Wil je helemaal lekker overzichtelijk te werk gaan dan kun je je administratie verdelen in 5 mappen.

  1. Inkomende facturen
  2. Uitgaande facturen
  3. Bonnen
  4. Gegevens voor de BTW aangifte en inkomstenbelasting
  5. Contracten en dergelijke

Wist je trouwens dat je als je een webshop hebt, je deze vaak kunt koppelen aan je boekhouding? Zo heb je alles binnen handbereik om je webshop te starten. Mijn laatste tip; zorg ervoor dat je altijd een goede back up hebt van je administratie! Zo kun je je gegevens niet verliezen. Gebruik de cloud of een externe harde schijf.

Lees ook:
Mijn KvK inschrijving
Starten met bloggen; 3 tips
Structuur bij depressie en een gratis dagplanner!

Liefs,
Nienke

Mama met een wolkje

Inspiratie voor moeders die er af en toe even helemaal doorheen zitten! Toffe tips over de opvoeding, relaties, mentale gezondheid zoals depressie en burn-out, lifestyle, duurzaamheid en meer.

Misschien vind je dit ook leuk...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *