Depressie

Winterdepressie | Wat als daglicht niet genoeg is?

De laatste paar weken ben ik erg moe. En dan niet moe na een lange, zware dag. Maar moe als in na de lunch al in bed willen kruipen omdat je je ogen bijna niet open kunt houden. Ik heb er flink moeite mee om dat niet te doen. De verleiding is groot, maar uiteindelijk lukt het me telkens nog om wat klusjes in huis te doen, of om naar buiten te gaan.

Ook merk ik dat ik minder energie heb om even met de stofzuiger door het huis te crossen, met vrienden af te spreken en vergeet ik vaak dingen. Dit zijn voor mij wel seintjes dat de winterdepressie weer in aantocht is. Maar omdat ik ook zo onwijs moe ben heb ik laatst bloed laten prikken. Onder andere om te zien of mijn vitamine D niet te laag zou zijn. Dit op aanraden van Rick.

Vitamine D

Uit de test bleek dat mijn waarde voor vitamine D op 51 zat. Normaal gesproken ligt dat tussen de 50 en 150. Mijn huisarts vond dat ik wel vitamine moest gaan slikken omdat het in de komende maanden waarschijnlijk onder de 50 zou komen. Ik eet geen vette vis waar het meeste vitamine D in te vinden is, maar ik eet wel zoveel mogelijk andere producten uit de schijf van vijf.

Sinds twee weken ben ik dan ook begonnen met het slikken van vitamine D. Daarnaast gebruik ik mijn daglichtlamp van september tot en met januari 5 dagen in de maand. En natuurlijk mijn antidepressiva. Dit alles bij elkaar maakt het redelijk leefbaar. Ik kan niet zeggen dat de winterdepressie nu helemaal weg is met deze hulpmiddelen want ik moet er zelf ook wel wat voor doen, maar het wordt wel heel goed onderdrukt.

Foto door Burst op Pexels.com

Van een aantal lezers kreeg ik de vraag wat een daglichtlamp nou eigenlijk is? En waar gebruik je hem voor? In deze blogpost zal ik daar wat meer over vertellen.

Wat is een daglichtlamp?

Een daglichtlamp wordt vaak gebruikt bij slaapproblemen, of psychische problemen, zoals een winterdepressie. Het verklapt zichzelf ook al een beetje eigenlijk. De lamp geeft licht af dat vergelijkbaar is met gewoon daglicht. Het is geen lamp zoals de lamp die je in je huiskamer hebt staan of hangen. Het heeft dus geen zin om in de ochtend een half uurtje onder de eetkamerlamp te gaan zitten. Ook is het niet de bedoeling dat je er recht inkijkt.

Wat wel de bedoeling is, is dat je er ongeveer 20 minuten voor zit. Ik zet hem meestal op 40-60 centimeter afstand voor mij neer als ik aan het ontbijten ben, of ik zet hem voor het scherm van mijn computer. Zo kijk ik naar het scherm van mijn computer, maar bereikt het licht wel mijn ogen.

Foto door Valeria Boltneva op Pexels.com

Een daglichtlamp testen

Zelf heb ik via Mediant eerst een week kunnen testen of zo’n lamp wel iets voor mij is. Ik heb vijf dagen achter elkaar ‘s ochtends om 8 uur op een locatie van Mediant voor een daglichtlamp mogen zitten. Daar kreeg ik ook uitleg bij. De lamp waar ik voor zat was verstelbaar in sterkte, en daar heb ik wel even mee moeten spelen. De eerste dag had ik hem op de sterkste stand staan, ik dacht, als een beetje helpt, helpt een bult ook. Nou, dat heb ik geweten! Ik ben de rest van de dag ontzettend misselijk geweest. Let dus goed op welke stand voor jou het beste werkt. Ook merkte ik al vrij snel dat ik meer energie kreeg, dus heb ik zelf een daglichtlamp aangeschaft.

Mijn daglichtlamp is vrij klein, ongeveer de grootte van een mobieltje. Dat maakt dat ik hem ook makkelijk mee kan nemen naar het werk als ik die ochtend geen tijd heb gehad om voor de lamp te zitten. Ideaal! Er zijn natuurlijk veel verschillende soorten en maten. Mocht je ook een lamp willen aanschaffen is het handig om te kijken naar het aantal LUX. Dit moet in ieder geval 10.000 zijn. Lampen met minder LUX zijn minder sterk, waardoor je er langer voor zult moeten zitten. Lampen met meer LUX zijn dus sterker, en in mijn geval was dat iets te, waardoor ik er misselijk van werk. Let daar dus goed op (dit wil trouwens niet zeggen dat jij daar ook last van zult hebben)!

Ik ben geen expert. In dit artikel heb ik mijn beleving beschreven. Denk je dat een daglichtlamp ook wat voor jou kan zijn? Neem dan vooral eerst contact op met je huisarts.

Liefs
Nienke

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *