Depressie

5x wat ik doe als ik overprikkeld raak

Er zijn een paar dingen waar ik aan kan merken dat de depressie weer aan de deur staat. Zo merk ik het aan het niet op woorden kunnen komen, ik heb dan echt even een black-out. Geen puf hebben om uit bed te kunnen komen, nu is dat sinds Eefje er is wel anders, ik MOET wel uit bed. Moeilijk, maar het gaat. Het gaat omdat Eefje volledig afhankelijk is van mij.

Overprikkeld

Rick merkt het ook, hij geeft dan aan dat ik vaak kortaf ben, of snel overprikkeld. Wat ik dan vaak doe is mij even terugtrekken (als dat lukt ivm Eefje). Dan ga ik bijvoorbeeld even op bed liggen of even in bad.
Er zitten wel eens lastige dagen bij, als Eefje bijvoorbeeld haar dag niet heeft of heel veel last van krampjes waardoor ze veel huilt. Ik merk dan soms dat ik daar erg snel overprikkeld van raak en moet dan echt proberen rustig te blijven en te zorgen dat ik niet overprikkeld raak. Vaak zet ik dan even de tv aan als achtergrond of speel ik een spelletje op mijn telefoon. Dit maakt dat ik niet mijn volledige aandacht bij haar heb en dat ik wat rustiger kan reageren.

Dan sluipt de depressie steeds verder naar binnen

Merk ik dat het wat minder gaat moet ik echt even een stapje terug doen. Doe ik dat niet dan sluipt de depressie steeds verder naar binnen en lig ik op een gegeven moment alleen nog maar in bed, en sluit mij af. Op sociale media maar ook thuis doe ik dit. Rick kan dan moeilijk contact met mij maken.
Om dat te voorkomen doe ik de volgende dingen:

  • Mijn dagen inplannen met een planner. Ik gebruik de Mascha planner en zet er dan bijvoorbeeld taken in die ik wil doen, wat we gaan eten, een rustmoment en een leuke activiteit om energie van te krijgen.
  • Rust nemen, dit betekent (helaas) soms ook een afspraak afzeggen. Gelukkig weten mijn familie en vrienden dat ik dit niet zomaar doe, ook al vinden zij het jammer, ze snappen het wel.
  • Schrijven. Hierdoor merk ik dat mijn hoofd vaak wat leger wordt waardoor ik weer ruimte heb voor nieuwe energie. Als ik dan eenmaal bezig ben vind ik het ook lastig om weer te stoppen. Heerlijk, die flow.
  • Wandelen, en dan vooral als het lekker weer is. De zonneschijn doet me echt goed. Ik heb ook een daglicht-therapielamp, die gebruik ik rond september/oktober ter preventie.
  • Opruimen in huis werkt ook erg goed (als ik voldoende energie heb), dan maak ik bijvoorbeeld de eettafel leeg. Chaos in huis staat bij mij, en ik denk meerderen met mij, gelijk aan chaos in mijn hoofd. Ruim ik in huis op dan wordt het in mijn hoofd ook een stuk leger waardoor ik weer beter kan nadenken.

Lees hier nog meer tips voor als je je down voelt

Ik ben benieuwd hoe jij dit aanpakt. Reageer hieronder waaraan je bijvoorbeeld merkt dat het minder gaat. En wat doe jij om dat tegen te gaan?

Liefs
Nienke


Deze blog bevat een affiliate linkje, dit houdt in dat als jij een online aankoop via die link doet, ik een klein percentage van het aankoopbedrag krijg. Zo kan ik leuke blogposts blijven maken. Het kost jou niets extra’s.

You may also like...

6 Comments

  1. Ik herken alle tips! Ik pas ze ook toe als ik overprikkeld ben. Wandelen werkt voor mij ook goed. Even mโ€™n hoofd leeg laten waaien ๐Ÿ€

    1. Zo fijn is dat he, even helemaal niets moeten, en de wind door je haren voelen. Heerlijk

      1. Heerlijk!

  2. […] wat ik doe als ik overprikkeld raak? Lees dan deze […]

  3. […] ik even een stap terug moet doen en een aantal acties moet ondernemen. Welke dit zijn lees je in deze blog! Daarbij heb ik een hele fijne achterban, familie en vrienden op wie ik kan steunen als dat […]

  4. [โ€ฆ] eerst klad, en steeds verder uitgewerkt. Grappig is dat ik al een nieuwe blog had klaarstaan over wat ik doe als ik overprikkeld raak. Sluit heel goed aan bij dit blog. Die blog moet nog even op zijn beurt [โ€ฆ]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *