Lifestyle

Yoga voor ontspanning en zelfzorg

Als je depressief bent moet je voor jezelf zorgen. Je zorgt ook voor jezelf als je een gebroken been hebt. Dan strompel je ook niet door en ren je die wedstrijd ook niet, toch? Waarom verwachten we dan wel zoveel van onszelf als we depressief zijn? En wat heeft dat met yoga en ontspanning te maken?

"A year ago
you did not know today.
You did not know
how you'd make it here.
But you made it here. 
By grace,
you made it here."
- Morgan Haper Nichols

Onder spanning

Na een week eindelijk die borstel door je haren halen, je tanden wel poetsen maar je gezicht niet, een kopje koffie pakken maar geen boterham smeren. Je bed uitstappen maar hem niet opmaken. Zulke simpele dingen, die soms zo onwijs veel moeite kosten..

Waarom is dat toch? Hoe kan het dat al die dingen die je normaal gesproken ‘gewoon‘ doet ineens zoveel energie kosten?
Je staat onder spanning als je een depressie hebt, ik stond bijvoorbeeld continu op ‘scherp’ waardoor ik niet goed aan ontspanning toekwam.

Niet te leren

Ik heb de nodige therapieën en gesprekken wel gehad, maar er zijn ook bepaalde dingen die ik niet heb geleerd door therapie, maar waar ik zelf achter ben gekomen of dankzij internet. Want dat ik niet de enige op de wereld ben met psychische problemen is me wel duidelijk geworden!

Lees ook: Van rebelse puber tot depressieve dame

Iets wat ik na jaren van vallen en weer opstaan heb geleerd, is dat het ook goed is om iets maar voor 50% te doen (thanks internet!). Alleen je gezicht poetsen is beter dan helemaal niet onder de douche te stappen. Even 5 minuten buiten in je achtertuin staan is beter dan niet wandelen.

Iets maar voor de helft doen is beter dan het helemaal niet doen!

Yoga heeft mij ook enorm geholpen om de scherpe randjes van het continu op ‘scherp’ staan eraf te halen en om ontspanning te kunnen ervaren. Zo moest ik van mijzelf als ik yoga ging doen alles om mij heen in de gaten kunnen houden, maar omdat ik mij ook altijd erg bekeken voelde moesten de gordijnen dicht zijn en ging ik het liefst verstopt achter de bank mijn oefeningen doen. Alle deuren moesten ook dicht zitten zodat ik mij via daar ook niet bekeken zou voelen. De video die ik aan had staan om bij mee te doen met de oefeningen stond zo zacht mogelijk qua geluid, zodat ik alles om mij heen goed kon horen.

Maar yoga is toch juist voor ontspanning?

Klopt! En dat heeft bij mij wel een aantal weken geduurd voor dat ook daadwerkelijk lukte. Heel langzaam aan ging het geluid van de video’s iets harder, mocht op een gegeven moment de deur op een kier, en als klap op de vuurpijl kwam ik zelfs vanachter de bank vandaan terwijl de gordijnen wagenwijd open waren!

Nee, zonder gein, yoga heeft mij echt geholpen om te kunnen genieten van ontspanning. Ik heb nogal de neiging om al mijn spieren aan te spannen, zo lig ik ook vaak in bed. Met opgetrokken schouders, en strakke kaken. En na een oefening ben ik redelijk ontspannen en val ik vrij snel in slaap. Iets waar ik normaal gesproken wel wat moeite mee heb. Lees ook de blog ‘Verwen jezelf’ voor meer tips.

Lees ook: Slapen met én onder een wolkje – 5 tips om beter in slaap te komen

Ik probeer nog steeds een paar avonden in de week yoga te doen met hulp van een app

Ook al heb ik al even geen therapie meer, ik leer nog steeds elke dag wel nieuwe dingen om met mijn diagnose om te gaan.
Waar heb jij veel aan (gehad)?

Liefs
Nienke


Foto door Karolina Grabowska via Pexels

Misschien vind je dit ook leuk...

5 Comments

  1. Wat heftig dat je je zo voelt 😔. Maar super mooi dat je erover schrijft! Ik hoop dat yoga je kan helpen met dat geen waar je op zoek naar bent ❤️

  2. Mooie blog met wijze woorden waar ik zelf nu zeker wat aan heb. Ik ben weer begonnen met anti depressiva slikken. Ga wel naar werk en probeer te studeren en te bloggen. Maar zoek momenteel veel meer balans in rust vinden en niks doen. Omdat mijn energie dan gewoon op is.

    1. Lastig is dat! Wat goed dat je ritme en structuur probeert te behouden. Die balans is en blijft moeilijk. En maak het je vooral niet te lastig, als het even niet gaat is dat oke. Het is oke om niet oke te zijn. Succes en sterkte 🙂

  3. Bij mij heeft meditatie geholpen. Eerst vond ik het super zweverig en kon ik 1 minuut met mijn ogen dicht liggen. Nu elke dag een half uur voordat ik ga slapen.

  4. […] Lees ook: 3 tips voor de mooiste kinderkledingLees ook: Yoga voor ontspanning en zelfzorg […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *