Slapen
Lifestyle

Slapen met én onder een wolkje – 5 tips om beter in slaap te komen

Als je een depressie, psychische klachten of zelfs lichamelijke klachten ervaart kan het lastig zijn om goed en lekker te slapen. Ik ben hier zelf ook niet zo’n held in. Na veel vallen en opstaan denk ik dat ik het voor mij best werkende slaapritueel heb bedacht. En die deel ik graag met jou! Want hoe fijn is het dat jij straks ook lekker kunt liggen ronken?

Dit wil overigens niet zeggen dat wat ik doe ook voor jou het beste werkt. Misschien vind je yoga of meditatie wel drie keer niets, dat kan natuurlijk! Laat je die lekker weg.

Waarom is slapen zo belangrijk?

Als je slaapt laad je weer op. Met een goede nachtrust ben je geconcentreerder en productiever. Zo kun je de dag weer fris en vol goede moed beginnen. Als je last hebt van langdurig slaaptekort heb je meer kans op obesitas, Alzheimer, depressie en hart- en vaatziekten! Daarbij ben je vaak veel prikkelbaarder, somberder en heb je minder puf om iets te ondernemen als je weinig slaap hebt gehad. Ook heb je risico op overgewicht. Niet geheel onbelangrijk dus, een goede nachtrust!

Ik sliep al een tijdje niet zo lekker, en heb samen met Rick eens gekeken wat ik kan veranderen aan de periode vóór ik in bed stap. Dat begon al met elke avond rond dezelfde tijd naar bed, een half uur voor ik naar bed ga niet meer op mijn telefoon scrollen (al vind ik deze stiekem nog wel lastig!) en een fijne meditatie of mindfulness oefening doen.

Lees hier meer over slapen als je een depressie én een jonge baby hebt

Tips om lekker te slapen

  • Allereerst is het natuurlijk erg fijn om onder een goed dekbed te liggen, en niet onder zo’n smoezelig dekentje wat je al 38 jaar hebt maar waar je op de een of andere manier nog steeds geen afstand van kunt nemen (hoarder much?). Mijn voorkeur gaat uit naar donzen dekbedden. Wat heeft jouw voorkeur?
  • Ik vind het heerlijk om een diffuser aan te hebben ‘s nachts. Om lekker te slapen doe ik er dan nog wat fijne essentiële oliën in, zoals de combinatie mandarijn, sinaasappel en lavendel, of alleen lavendel. Een diffuser is een luchtbevochtiger en geurverspreider in één.
  • Sinds kort heb ik ook een sterrenhemelprojector. Eefje heeft er al heel lang een op de slaapkamer staan, maar toen ze nog bij ons op de kamer lag stond ie dus bij ons. En toen viel ik ook wel eens in slaap door die sterren op mijn plafond. Van Rick kreeg ik een exemplaar om zelf op de slaapkamer te zetten. En daar heb ik nog geen moment spijt van gehad!
Ik gebruik een app om fijne oefeningen op te zoeken.
  • Ook probeer ik 3x in de week een yoga, meditatie of mindfulness oefening te doen. Ik merk dat ik daardoor veel beter kan ontspannen en dus niet met opgetrokken schouders in bed lig.
  • Ik zei het hierboven al even, maar ik ben er wel achter dat het op tijd wegleggen van je telefoon ook heel veel kan doen! Want als ik niet een halfuur voor ik naar bed ga stop met doelloos scrollen blijven mijn hersenen als het ware ‘aan’ staan. En ik weet niet hoe dat bij jou is, maar bij mij resulteert dat in malende hersenen. Niet heel prettig als je de volgende ochtend weer vroeg op moet.

Wist je dat..

.. je een slaaptekort niet in één keer kunt inhalen? Dus in het weekend lekker uitslapen zorgt er niet voor dat je slaaptekort van de week ervoor weer op nul staat. Als je slaap ‘kwijt’ bent, ben je het kwijt. Dat kun je niet inhalen.
.. snoozen helemaal niet zo verstandig is? Het zorgt ervoor dat je slaapcyclus wordt onderbroken en weer opnieuw wordt herstart. Hierdoor sta je dus met een moe gevoel op!
.. er wel tachtig verschillende soorten slaapstoornissen zijn? Van redelijk onschuldig zoals praten in je slaap tot de veel heftigere ademhalingsstoornissen?
.. je als volwassene gemiddeld 7 uur en een kwartier slaap per nacht nodig hebt?
.. de ideale temperatuur om te slapen tussen de 16-21 graden ligt?

Wat zijn jouw ultieme slaaptips?

Liefs
Nienke


Afbeelding van Free-Photos via Pixabay

You may also like...

2 Comments

  1. Goed artikel! Thanks voor de tips. Ik moet voortaan ook echt mijn telefoon wegleggen, voordat ik ga slapen. Het is zo verleidelijk om nog even te scrollen. Ik slaap momenteel gemiddeld 6 uur per nacht. Daar mag dus nog wel een uur én een kwartier bij….

  2. Ik werk al jaren in de zorg en werk daardoor onregelmatige diensten, ook nachtdiensten. Ik kon steeds moeilijk tegen het omgekeerde dag/nacht ritme😌 Ik ben er sinds kort mee gestopt ( ook i.v.m. leeftijd) geen verplichting meer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *